Pages

Subscribe:

Thursday, 22 December 2011

Iklaskan Hati Belajar Kerana Tuhan



Topik kali ini diteruskan lagi dengan motivasi belajar. Dalam konsep belajar terdapat banyak pandangan dalam nak memahami konsep belajar ni. Pokoknya tidak sama antara mereka yang belajar kerata Tuhan dengan mereka yang belajar kerana mahukan ganjaran, anugerah dan sebagainya lagi. Macam-macam lah kan. Mereka yang belajar kerana tuhan memahami hakikat bahawa menuntut ilmu dan tidak memerlukan sesiapa bagi mengingatkannya supaya mengulangkaji pelajaran. Emak suruh, kita belajar. Apabila tidak disuruh pun kita tetap berdepan dengan buku-buku. Ayah marah, kita belajar. Ada ke ayah dalam dunia ni rotan anak dia kerana asyik belajar? ''engkau ni rimas ayah tengok, asyik belajar jeerrr.. meh sini.. zzzuuppppp .. nah ambik satu rotan kat engkau.. ada ke ayah macam tu ? kesalahan yang anak buat ialah belajar!. Tak ada rasanya kan. Jadi kenapa kita belajar? Semua ni kita lakukan adalah kerana kita sedia maklum bahawa belajar itu kerana Tuhan dan demi memartabatkan Ummat. Dengan kekuatan ilmu maka sudah pasti suatu hari nanti kita mula mampu menguasai teknologi dan ekonomi. 

Sikap malas dalam menuntut ilmu menjadi lebih kronik kerana ditunggangi oleh iblis dan syaitan. Sememangnya iblis dan syaitan ni memang dah jadi tugas mereka untuk menyesatkan, lebih-lebih lagi anak-anak adam. Orang yang beribadah disesatkan dengan amalannya. Orang yang miskin disesatkan dengan kepapaannya dan orang yang berilmu pun disesatkan dengan pengetahuannya. Tapi satu golongan sahaja yang terlepas daripada pengaruh syaitan ni. Mereka adalah golongan yang iklas. 

Mereka yang iklas belajar sentiasa dalam rahmat Allah S.W.T dan mendapat keberkatan ilmu.Hati jadi tenang dan mudah mendapat keberkatan ilmu. Hati menjadi terang dan mudah faham apa yang dibaca dan diajarkan. Kerana apa? kerana otak kita apa bila mudah mengingati Allah maka mudahlah jalan apabila berhadapan dengan peperiksaan. Jadi, pasang niat.. pastikan ia betul.

0 comments:

Post a Comment