Pages

Subscribe:

Wednesday, 28 December 2011

Lakukan Yang Terbest

Soal mendapat semua AAAAAAA dalam peperiksaan ataupun tidak adalah perkara kedua yang harus difikirkan sebagai seorang pelajar. Apa yang penting adalah berusaha bersungguh-sungguh dan lakukan yang terbaik. Orang selalu kata kalau waktu kita belajar apa yang penting ialah niat tu kena lah betul. Nasihat dan harapan kedua orang tua, ibu bapa kita adalah merupakan suatu AMANAH yang sangat penting untuk kita laksanakan. Jadi tepuk dada cuba lah jawab soalan ni, tanya pada diri kita sendiri:

1.  Adakah kita melakukan yang TERBAIK  selama ini bagi mendapat markah yang terbest dalam peperiksaan ?

2.  Agak-agaknya dapat ataupun tidak kita memperbaiki lagi apa yang sudah kita lakukan selama ini ?

Pasti dalam diam ramai yang bersetuju yang mereka belum melakukan yang terbaik dan masih banyak ruang lagi bagi memperbaiki diri. Inilah masalahnya kebanyakkan pelajar. Apabila ditanya tentang cita-cita kelak, ramai yang meletakkan cita-cita yang tinggi contoh seperti menjadi doktor, pensyarah, jurutera bahkan ada pelajar yang ditanya cita-citanya ingin menjadi sainstis nuklear. Tinggi kan. Ironinya itu lah senarionya baik yang selalu dapat no-1 dalam kelas mahupun yang mendapat tempat ke 40 dalam kelas. 


Dalam kita mengejar kejayaan dalam pelajaran, kita perlu lakukan yang terbaik dengan sebaik yang mungkin. Soal mendapat kedudukan NOMBOR SATU atau pun tidak, SEMUA 'A' atau tidak, ke UNIVERSITI atau tidak adalah PERKARA KE-DUA. Pokonya yang PALING PENTING, lakukan YANG TERBAIK. Empat perkara yang perlu diingati dalam belajar adalah:

- USAHA          : 
Lakukan yang TERBAIK

- TAWAKAL   :
Hak kita untuk berusaha dan Ketentuan Allah menentukan segalanya

- DOA              : 
Usaha yang kita lakukan agar memberikan hasil yang memuaskan. 

-REDHA          :
Menerima apa sahaja dengan hati yang terbuka.  JANGAN PUTUS ASA.


0 comments:

Post a Comment